11 poäng...

Tvingades att gå upp vansinnigt tidigt idag för att köra gamla Bettan till Bilprovningen. Redan i och med den tidiga morronen borde jag ha insett hur det skulle sluta...

Fordonet har följande fel:
  1. Parkeringsbroms bromsverkan, otillräcklig
  2. Avgasrening vevhusventilation, inte sluten
  3. Länkarm, bak vänster övre, fastsättning bristfällig
  4. Vindrutespolare, ur funktion
  5. Färdbroms funktion, pedal sjunker

Bra att veta:
Fjädersäte, bak, båda sidor, övre, rostangrepp

Faaaan...

  • Parkeringsbromsen fick jag nerslag på förra året också, men det var för att jag i princip aldrig använde den - har man automatlåda och har P ilagt spärras lådan på samma sätt som när man parkerar med etta i på en manuell låda. Men sen dess har jag dragit åt den i princip jämt - men det hjälpte tydligen inte.
  • Avgasreningen påstår de att en slang spruckit. Jahapp. CO-värdet hade jag däremot lyckats få ner från 4.5 (vilket är exakt på gränsvärdet) till 1.7. Etanolen funkar! :)
  • Länkarmen bak sa de att en bult saknas. Ooops...
  • Vindrutespolaren däremot är jag förbannad för. Visst, drar man spaken åt sig så den går i botten händer ingenting, men finlirar man däremot lite sprutar det precis som det ska. Eftersom det här är vår gamla familjebil vet jag att så har det varit i åratal, men självklart skulle jag få en nitisk fan idag...
  • Sen sjunker bromspedalen för mycket när man bromsar och det är antagligen huvudbromscylindern som gett upp då det inte läcker bromsolja nånstans.

Fjädersätena bak är däremot en ren jävla mardröm... I år blev det bara en etta på det, men nästa år skulle den antagligen inte gå igenom. Suck.

En tvåa lyckades jag däremot få bort direkt - de ville ha det till att dragkroken kärvar när man ska fälla den. Vafan, de sa de förra året också! Inte då heller såg de att den stora jävla sprinten var borta och i dess ställe satt en bult fastsvetsad!
Naturligtvis började han fråga om den var registreringsbesiktigad på nytt eftersom kroken inte längre var fällbar, men där hade jag kött på benen - det står bara "Krok" i regpapprena och ingenting annat.


Hade det bara varit ett av de ovanstående felen, vilket som helst, hade det inte varit så farligt, då hade jag och Hayne's nog fixat det hela, men fem grejor...
Likaså, hade jag haft tillgång till ett garage där den kunnat stå i dagar medan jag pulade hade det inte heller varit några större problem (tror jag) att fixa rubbet, men det har jag inte. Enda inomhus jag känner till är Preem Åsenvägens GDS-hallar, men där kostar det per timme.

P-bromsen vet jag inte hur jag ska lösa, jag och farsan höll på i flera dar med det förra sommaren, den där slangen verkar vara enklast (så länge det inte är nån svindyr formgjuten sak, vilket det antagligen är), länkarmen bak gör mig nervös (hur fan ska jag hitta en sån bult och få fast den, det lär ju vara skitigt som tusan), jag måste antagligen byta vindrutetorkarspaken och hitta en fungerande på skroten och huvudcylindern lär ju inte vara billig...

Alternativet att lämna in den på verkstad går fetbort.
Skulle vara om jag vann en större hög pengar då.


Jävla tur att det är Supportersittning i kväll, här ska det dränkas sorger!

Ser ni en toknitad AIKare på Akademien i kväll lär det vara undertecknad. ;)

In i dimman!

Kommentarer
Postat av: Johannes

Du verkar vara grymt nöjd med din besiktning, Ses i kväll

2005-10-26 @ 10:53:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback