Irritationsobjekt

Jönköping Energi påstår att att de förenklat sina fakturor så att man begriper dom, men det stämde ju inte riktigt. Massa vackra ord och förklaringar om elavgifter, elcertifikat, elskatt, beräknad period, beräknad årlig kostnad, beräknad årsförbrukning...
De beräknar att jag gör av med 3100 kWh på ett år, de beräknar att jag gjort av med / kommer göra av med 822 kWh  under perioden 29 okt 2005 till 31 jan 2006. Beräknar!

Jag kan inte för mitt liv begripa att ett företag kan få ta betalt för något man inte förbrukat än - speciellt när det är rörliga avgifter inblandade! Tänk vilket jävla liv det skulle bli om exempelvis Telia skulle fakturera för uppskattade kommande samtal!

Dessutom kan jag inte hålla koll på det själv - i mitt proppskåp finns bara ett gäng automatsäkringar, en huvudbrytare och en jordfelsbrytare, resten (dvs mätaren) sitter i källaren nånstans bakom en låst dörr. Men syns mätarställningen på fakturan då? Nä!
Jävla sätt... 1115 spänn som man inte vet vad man betalar för.


Mer motgångar: svängde förbi BRL på lunchen och shoppade nya högtalaren till bilen - de gamla tror jag är original (dvs från 1984) så det är på tiden med lite bättre ljud. Efter jobbet skruvade jag loss de gamla, måttade med de nya och vips kom första motgången.
Dörrsidornas stoppning gör att gallret (som ska skydda högtalarna) inte kommer på plats - de är mycket större än originalgallret och tar i stoppningen ovanför och nedanför så det glappar gott och väl en centimeter. Eftersom de sitter med samma skruvar som håller högtalarna på plats blir det nada galler tills jag hittat distanser eller liknande. Fast kan man veva ner rutan då?

Motgång två blev att ena kabelskon inte funkar. + och - var mina gamla kablar märkta med iaf, men minusanslutningen på högtalaren var mycket smalare! Iofs bra så man inte sätter fel, men min passade ju inte... Fullösningen blev att trycka dit kabelskon i alla fall och nypa ihop den med en tång - inte helt bra, men den sitter.

Motgång tre blev att ljudet tystnade totalt. Det var ju precis vad jag ville, hahaha... :)
Antagligen ligger nån av anslutningarna emot dörrplåten och jordar, då slår stereon ifrån automatiskt för att förhindra kortis. Får kolla det i morron.


Förbannat, nu glömde jag tvätta! Bara morrondagen på mig, har ju tänkt att styra norrut direkt efter jobbet på torsdag...


Dagens låttips:

Tänk en boxare som byter helt och ger sig på musik istället - kan det vara nåt? Tja, en av dom som försökt lyckades rätt bra med att skriva en låt vid namn Wicked Game... Jag trodde Chris Isaak mer eller mindre lagt av efter den jättehiten, men han fortsätter göra musik! Förra året (tror jag) kom han med en julplatta, helt enkelt kallad Christmas, som är helt kalas.
Som taget direkt från 50-talet vilket låter lite väl corny, men det är osannolikt bra! Have Yourself A Merry Little Christmas är ett av spåren, men lyssna på alla! :)

Kommentarer
Postat av: Asp

Jkpg Energi är för underbara de vill allt vi skall betala alla fasta avgifter fram till 31/1 2007 på deras senaste räkning. Denna räkning ersätter deras förra räkning där de ville ha betalt för förbrukning som redan var betald!

Jaja nog med klagomål nu är det jul!

God Jul på er alla!

2005-12-21 @ 13:39:48
Postat av: *Bull*

Hmm.. jag har samma problem när det gäller elen, och jag har funderat på att tömma kyl och frys och sedan slå av alla säkringar för att se om det gör nån skillnad... Ja, tänk det vore nog nåt.. =)

2005-12-21 @ 13:55:13
Postat av: Tess

Attans vad glad jag är att elen ingår i min hyra! Om jag skulle frysa kan man bara sätta på ugnen och öppna luckan och känna värmen sprida sig - utan att behöva tänka på att det kostar. Iaf inte mig, bara Brandtornet hehe, rätt åt dem.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback