Glömska är mitt mellannamn

Märkte i gårkväll när jag skulle ställa klockradion att den redan var ställd..? Hoppla, den har visst stått hela julen och pratat från 05.45 och en timme framåt...
Mina ursäkter till grannarna! :)


Idag var det jag som bodde i dieseltrucken förresten. Isolering av en kvantitet motsvarande två fulla lastbilar med släp skulle sorteras upp ur högen i ena änden av väderskyddet och staplas upp i ordning i andra änden och dessutom prickas av. Det tog ett tag - men det stämde!
Lagom kallt för Fredrik att fara omkring i lilltrucken (utan hytt) i snöyran, men tyckte han att jag skulle köra den store eftersom han körde den hela dan igår får han minsann stå sitt kast! Jag satt med full värme på, så jag klagade inte. Men det gjorde han. ;)


När vi var färdiga hittade vi mer jobb i datorn: fakturatanterna i Stockholm hade fått en faktura från Duuri som inte stämde med vad vi hade lagrat in vid leveransen - det var ju bara att börja leta i den 20-sidiga följesedeln... (nej, det var inte kul att pricka två trälårar knökfulla med lister)

Det visade sig vara ett ganska kul fel: Nån hos oss lade en uppstartsorder (dvs ganska omfattande, lite av allt typ), den faxades till Finland och knappades där in i deras system. På deras filial i Sverige (Kabelvägen i Jönköping) plockades ordern och fraktades över till oss där vi prickade av den och lagrade in det hela.

Men det blev såhär: Ordern som faxades till Finland var korrekt, alltså var det rätt i datorn när jag väl prickade av det vid leveransen. Däremot råkade finnen knappa fel: istället för 12 av varje av två artiklar fick vi 24 av en och noll av den andre. Men när ordern plockades nere på Ljungarum plockade han av gammal vana rätt ("12 av den, 12 av den, 12 av den..."), så när jag prickade av det hela stämde det ju med vad jag hade i datorn, vilket var vår beställning. Alltså var jag nöjd så långt.
Men eftersom det stod fel i finnarnas system stod det fel på fakturan, och när fakturan inte stämmer med vad som står i våra system skickar ekonomi ner det till oss så vi får reda ut det. Så när jag tittade på följesedeln stod det ju fel där också...

Jag listade (haha) rätt snabbt ut hur det låg till, men var ju tvungen att kolla med Ingvar på Duuri för säkerhets skull och för att fixa en kredit och en merfaktura. Vi var rätt nöjda faktiskt: "alla har gjort fel utom vi, fan vad vi är bra!" :D
Sen blev det intressant att beskriva det i datorn så de på ekonomi begriper vad som hänt... ;)
Se där en glimt från den spännande världen på logistiken på K-Rauta! :)

Tänkte vara lite förutseende igår när jag var på A6, så jag travade förbi Apoteket Röda Näsan för ölpåfyllning inför nyår, men det sket sig ju. Staropramen var ju slut både på flaska och burk! Typiskt...
Men det kom in nytt idag, så imorron försöker vi igen!


Nån som har erfarenhet av Yamaha S657 förresten? Det är en dvdspelare jag är sugen på, men eftersom den är rätt ny finns det inte så mycket matnyttig info på nätet än...


Snöööö! :-D
Tvi vale för slask och töväder mitt i vintern, nu blir det rejält med puder ett par dar framåt! Heja! För all del mer att skotta utanför porten på jobbet, men det tar jag så gärna... Ljust och fint och för en gångs skull lite vinterkänsla tackar vi för.


Meeeen! Här har Liverpool vunnit åtta matcher på raken i Premier League utan att släppa in ett enda mål - och så går de och låter Everton sätta ett i derbyt... Tala om taskig timing!
Trevligt nog fortsätter sviten med vinster däremot, det blev 1-3 - tror jag, den är visst inne på slutminuterna...
Chelsea vann tyvärr igen, men Man U tappade poäng mot Birmingham = skadeglädje!


Dagens låttips:

Varför görs det så förbannat mycket covers numera? Just nu är det nån stökig version av Crazy på Radio Match och jag tänker bara: varför? Nån brud som gapar och har sig... När originalversionen med Seal är så mycket bättre... :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback